søndag 13. desember 2009

Søstre og Championatet........



Renate klarte det. Hun har sikret seg Championatet på Bergen Travpark i år, og skal ri NM til neste år :-)
Er kjempe stolt av deg lille søss.



Renate vant med Pål, og når det skal sies, så må vi jo også si at Terese har også gjort en kjempe jobb med han. Er så stolt av dere.




Mamma, vil takke for at du alltid stiller opp for oss.
Vi er glad i deg.

Her kommer en fin artikkel som du finner på rikstoto.no
Du får det til Renate........



"Happy girl" med hjerte for travet

11.12.2009 12:00 Richard Ekhaugen

Torsdag kveld sikret Renate Aarlie montèchampionatet på Bergen Travpark etter seier med Nøkle Pål. Rikstotos utsendte fulgte den fremadstormende ungjenta under de spennende timene i forkant av løpet.



”Hest er min lidenskap. Trav er min livsstil”. Livsmottoet tilhører nykronet montèchampion på Bergen travpark, unge fremadstormende Renate Aarlie. Vi fulgte energibomben under den avgjørende kvelden.



Vi sitter på en kafè på Åsane-senteret, bare noen minutters kjøring fra der kveldens høydepunkt for montèmiljøet i Hordaland finner sted, Bergen Travpark. Det er under fem timer til det skal avgjøres, og at det ligger mye prestisje i å sikre seg championatet, er det liten tvil om.

- Jeg våknet klokken halv fem i dag tidlig, da var det sjanseløst å få sove noe lenger!

Den snart 20 år gamle jenta fra Nyborg, nærmeste nabo til Travparken, lyser opp i et av sine uttallige smil. Det virker som Renate Aarlie har to sinnstilstander. Glad. Og gladere.

- Hvorfor gidde å være sur? Jeg har det mye bedre når jeg smiler. Happy girl, kvitrer ungjenta.



Trenerskolen

Denne sesongen har hun hatt få grunner til å være sur over resultatene i travbanen. På 82 opptredener i løpsbanen har hun åtte seire, og 19 av løpene har endt med trippelplasseringer. Til daglig jobber hun hos trener Frank Ringheim på Travparken, men ambisjonsnivået er klart.

- Nå har jeg vært på Ringheim-stallen siden 2003, og det siste halvannet året som lærling. Jeg trives godt her, men har et stort ønske om å komme inn på Trenerskolen i august. Helst ønsker jeg med tid og stunder og starte en egen travskole, med ponnier for barna og travere for foreldrene, forteller Aarlie engasjert.




Ingen typisk travfamilie

At det var travet som skulle fange den musikalske ungjenta var ingen selvfølge.

- Jeg kommer faktisk ikke fra noen typisk travfamilie. Min oldefar var speaker, som det het i gamle dager, på Nesttun. Så har interessen hoppet over to slektsledd, og nå er vi tre søstre som har fått den samme travinteressen. Men, jeg er nok den mest interesserte av oss, smiler den blonde bergensjenta og smiler lurt.



Musikalsk

I yngre år var det musikken som opptok mye av Renates tid. Skolekorps og Ten Sing måtte til slutt vike for de firbeinte. Etter 13 år i korps og flere år blant annet som dirigent i Ten Sing og vokalist i band, måtte hun ta et valg.

- Hadde det ikke vært for at de byttet øvingskveld for Ten Sing til torsdager, hadde jeg nok fortsatt drevet mer med musikk. Jeg kommer fra en musikalsk familie hvor farfar startet korps i Åsane, og både min far, mor og to søstre spiller instrumenter. Jeg savner pianoet, innrømmer Aarlie, mens blikket vandrer ut av kafèvinduet.

- Jeg har skrevet to sanger i mitt liv også! Den ene måtte jeg fremføre under vitnemålsutdelingen på skolen. Rektor sa hun hadde hørt så mye bra om sangen og ville ha meg opp på scenen. Det er første og eneste, men forhåpentligvis ikke siste gang, jeg har fremført den. Jeg fikk selvfølgelig en 7’er som karakter på den, ler 19-åringen.

Hva sangen handlet om? Joda, hest selvfølgelig.





I 2003 satte Renate norgesrekord med Shetlandsponnien Little Non Stop. Rekorden står seg den dag i dag og Little Non Stop er fortsatt aktiv i løpsbanen, 17 år gammel.




Norgesrekord

Virkelig bitt av basillen ble Aarlie da hun fikk stifte bekjentskap med Shetlandsponnien Little Non Stop. Sammen satte de 19.juni 2003 norgesrekord på Bergen Travpark med 2.18,1. Det er fortsatt gjeldende rekord for klassen, selv om Little Non Stop etter endrede høyderegler for ponnier nå ikke tilhører klasse A lenger. I dag har den 17 år gamle vallaken, som fortsatt er aktiv i løpsbanen, et eget hjørne med pokaler og laubærkrans hjemme på jenterommet. Etter at ekvipasjen tok seg av Forus Mini Open i 2006 ble Renate intervjuet av Kjell Kristian Rike, noe som fortsatt henger høyt. Titter du godt etter på baksiden av Rikstoto-kalenderen for 2007, finner du bilde av Non Stop og Renate der også. Dekningen av ponnitravet for øvrig, synes ungjenta ikke er god nok.

- Nei, dekningen er altfor dårlig. Jeg har tatt instruktørkurs på Starum og jobber nå som ponniinstruktør på Travparken. Vi jobber med få til reisestøtte for ponnier på lik linje med andre travhester. Det er stort sett småbarnsfamilier som driver med dette og må ha med seg alle familiemedlemmene land og strand rundt på løp. Det er jo mye dyrere å starte med ponnier, og man får ikke noe økonomisk utbytte av det bortsett fra gavekort, sier Aarlie engasjert.



Shetlandsponnien Little Non Stop ga Renate den første smaken på suksess i travbanen. Sammen satte de norgesrekord i 2003. På jenterommet har ponnien en egen skrytekrok.



- Døgnet har for få timer

Engasjert ja. I tillegg til ovennevnte sysler, sitter hun i styret i Bergen og Omegn Travselskap og er nestleder i Bergen Travparks ungdomsgruppe.

- Døgnet har for få timer, smiler Renate, som i tillegg bruker tid på å holde seg i form.

- Jeg jogger stort sett hver kveld. Har du montèlisensen, skal du mestre de to rundene du sitter oppå der. Man kan ikke klage over at hestene ikke orker, når man ikke har form til å hjelpe dem rundt selv. Etter at jeg begynte å trene ordentlig i sommer, har jeg også fått mye bedre resultater i salen, påpeker 19-åringen.








- Er ikke det der meg? Bildet av Chip Hovsten pryder panseret på Renates blå Renault Megane.



"Egen bil" og Facebook-gruppe

Det er ikke mange hester her i landet som kan skilte med ”egen” bil og egen fanside på Facebook. Renates øyensten, Chip Hovsten, har nettopp det.

- Jeg laget Facebook-siden da han ble frisk igjen etter langt skadeavbrekk fra løpsbanen. Jeg er jo altfor dårlig til å oppdatere den, det er bare for moro.

På siden finner man blant annet video av løpet Chip Hovsten vant da han returnerte etter skade. Datoen var 28.desember 2008. Men, la oss ta hele historien om hesten først.

- Har vi tid til det? Renate byr på et av sine uttallige smil

- Ok, jeg fant ham i Trav og Galopp-Nytt. Jeg ringte Morten Louis Johnsen, som hadde ham, og ble fort klar på at denne hesten skal jeg ha. Jeg ringte som en gal rundt for å finne noen som kunne låne meg pengene, og min mor ble redningen. Dette var sent samme kveld og jeg turte ikke å ringe, men sendte en SMS til Johnsen med beskjed om at pengene var på plass og at jeg skulle ha hesten.

Så enkelt skulle det ikke vise seg å være. Interessentene hadde vært mange, og Johnsen var ikke sikker på om hesten skulle ende opp hos bergensjenta. Dagen etter kom telefonen.



- Wow!

- Det var løpsdag i Bergen og kaos på Stall Ringheim. Jeg hadde lagret Johnsens mobilnummer som ”Chip Hovsten”. Midt oppi kaoset utbrøt jeg: ”Eg har fått hest”! Et par minutter gikk, og så kom neste tanke: ”Jeg har kjøpt hest over telefonen uten å ha sett den. Jeg er dum”, ler Aarlie, som forteller at det var kjærlighet ved første blikk.

- Wow, var det første jeg tenkte da jeg så hesten i levende live.

Og at kjærligheten til 7-årsvallaken er intakt, hersker det liten tvil om. At kjærligheten også er gjensidig, er hevet over en hver tvil når man ser de to sammen. I sitt første løp i Bergen vant Chip Hovsten lett fra tet, deretter fulgte en annenplass, før to nye seire trillet inn.

- De 30 000 kronene jeg lånte av mamma var tilbakebetalt på kort tid, smiler Renate.









28.desember 2008 gjorde Chip Hovsten comeback etter ett års skadefravær. Det endte med seier. - Jeg bare gråt og gråt på seremoniplass, smiler Renate, som selv selvfølgelig kusket.



Tårene trillet

Så startet problemene. Chip Hovsten sluttet rett og slett å trave. Han ble sprøytet og sprøytet, men ingenting hjalp. Det viste seg av vallaken ikke tålte pellets. Etter fire dager på ny diett travet hesten igjen. To seiersløp på rappen fulgte, før han så røk ned i en fot.

- Dyrlegen sa til meg at det var veldig små sjanser for at han skulle komme tilbake i løpsbanen igjen, det ville i hvert fall ta ett år. På det tidspunktet hadde Chip Hovsten sprunget inn 102 000 kroner for meg, og jeg syntes at han fortjente den sjansen. Jeg bestemte meg for å gi ham tiden ut 2008.

28.desember 2008 gjorde Chip Hovsten comeback. Og vant.

- Vi lå 20-30 meter foran feltet hele løpet. Tårene bare trillet etterpå, jeg gråt og gråt på seremoniplass. Ordene bare raste ut av munnen min i seiersintervjuet. Det var stort. Vanvittig!








Nøkle Pål i et av få rolige øyeblikk til ære for fotografen. - Hadde han vært menneske, hadde han hatt AD/HD, humrer Renate.



AD/HD-hesten

Varmen i stemmen når hun prater om ”Chappen”, som er kallenavnet, er inderlig. Et mål var nådd. Om få timer skal et nytt mål forhåpentligvis oppnås. I ”Chip Hovsten”-bilen, på vei ut for å besøke kveldens våpen i kampen om montèchampionatet, Nøkle Pål, forteller den entusiastiske 19-åringen om hvor godt hun trives nettopp på Bergen Travpark.

- Jeg synes det er et vanvittig kjekt miljø blant de aktive her. I tillegg er treningsmulighetene veldig gode. Vi har to rakbaner, en rundbane, ei løype og masse skogsveier å trene på, roser Aarlie.

En liten kar med tett lugg og et bles som sentrum for et vakkert hode titter ut på oss fra boksen på Haukås gård, beliggende bare noen hundre meter fra Travparken.

- Han er en så happy hest, han er alltid glad. Hadde han vært menneske, hadde han hatt AD/HD, han klarer ikke å stå i ro, smiler Aarlie, mens fotografen svinser rundt Pål Even-sønnen for å prøve og sikre i hvert fall ett brukbart bilde hvor hesten står nogenlunde i ro.

- Jeg kommer til å satse offensivt i kveld og slipper kun til Alsaker Bruno, varsler 19-åringen.



Avgjørelsen

Kveldens første løp på Travparken er i gang. Nøkle Pål løser fint fra start, og Renate styrer besluttsomt mot tetposisjonen. Etter 500 meter sitter ekvipasjen i front. Alt vel så langt. 1200 meter fra mål avanserer favoritten Alsaker Bruno opp utvendig for Pål og Renate. Som varslet velger den svart- og rødkledde å slippe føringen. Inn i den siste svingen har forhåndsfavorittene rykket i fra konkurrentene. Det er kun to hester igjen. Seier vil sikre montèchampionatet for Renate. En annenplass i kveld og sammenlagtseieren ryker på færre antall andreplasser. Tidlig på oppløpet styres Pål ut i angrep. Volumet hos publikum i den nyoppussede restauranten på Travparken begynner å stige. Har ikke Renate full kontroll? En arm strekkes i været i restauranten. Et fornøyd ”JA” lyder i andre enden. 30 meter før målstreken kan Renate klappe Nøkle Pål kjærlig på halsen. Ved målpasseringen går en knyttneve i været. Målet er oppnådd. Igjen.







- Helt syk, strålte Renate Aarlie etter at hun torsdag kveld sikret montèchampionatet sammen med Nøkle Pål.



- Helt sykt

Det er bare ørene som hindrer smilet i å gå rundt hele hodet da Rikstotos utsendte treffer den nykronede montèchampionen i stallen etter løpet.

- Jeg kan liksom ikke tro det, det er helt sykt!

At ”Chappen”, som startet senere på kvelden, endte i de slagnes rekker, spiller ikke stor rolle denne kvelden. På Facebook sent torsdagskveld ligger følgende melding i statusfeltet til Renate: ” Helt vanvittig :D :D :D Pål du er bare helt fantastisk. De klyvene du tar ned oppløpet e helt enorm:D TUSEN TAKK!!!"






"Hest er min lidenskap. Trav er min livsstil."

Ungjenta fra Nyborg har ordene fra tidligere på dagen i behold:

- Setter du foten inn i travet, kommer du ikke ut igjen!




1 kommentar:

  1. utrolig fin artikkel =)
    Kjempe flink jente!! Eller, jenter ;)

    SvarSlett